І оксамитні барви звуку

У Міжнародний день музики першого жовтня дзвони порушили тишу середньовічного замку. А коли подзвін з деревяної двінички доповнили труби, тромбони,  валторни на сцені між двома вежами, ми ніби  поринули у 1429 рік, коли литовські   володарі зустрічали у стінах Луцького замку учасників з’їзду монархів європейських країн…
 А після урочистого відкриття 15-го музичного фестивалю «Стравінський та Україна» у Стировій вежі замку директор філармонії Сергій Єфіменко і керівники Національного академічного духового оркестру України уклали угоду про серію наступних  концертів у Луцьку, Ковелі, Нововолинську 9-11 листопада…  
Аерофони – духові інструменти –відомі з давніх давен. Їхня будова змінювалася протягом століть, але колорит і сила звучання не втрачали своєї потуги відтоді, коли за біблійною легендою звучання труб зруйнувало стіни Єрихону. Трубачі супроводжували учасників з’їзду монархів європейських країн 1429 року у Луцькому замку  і церемонію похорону польського короля Стефана Баторія 1588 року, вони зустрічали зарубіжні посольства до Богдана Хмельницького 1648 року...
У добу ренесансу труба увійшла до складу оркестру, а поруч з трубами в оркестрових творах бароко і класицизму завжди присутні литаври: ця традиція походить із тих часів, коли трубачі і литавристи були військовими музикантами і фанфари сповіщали про появу високих достойників, надаючи цьому факту належного блиску і пишноти.
У17 столітті трубу використовують як сольний інструмент композитори Тореллі, Телеманн, і Гайдн, трубачі присутні у сакральних войовниче звучання їхніх інструментів.
У часи ренесансу і бароко шляхетне і маєстатичне звучання тромбона присутнє у музиці духовній і світській,  « Чарівній флейті»  Моцарта і  останній частині 5 симфонії Бетовена.
Валторни, що були до кінця 17 століття лише мисливськими інструментами, з 1700 року почали з’являтися і в «серйозній» музиці.
1840 року бельгієць Адольф Сакс винайшов саксофон з наміром заповнити порожнечу, що існувала у військових оркестрах між кларнетами і мідними духовими інструментами
Запатентована  за кілька років до винаходу Сакса туба входила до складу танцювальних оркестрів і перших джаз-бендів, ми чуємо її у творах Майлза Девіса і Гіла Еваанса.
У ХХ столітті  біг-бенди Глена Міллера і  Гіла Еванса надихнули до створення ще більших оркестрів з духових та ударних інструментів, яким під силу усі музичні жанри – від зразків музики бароко до джазових творів, від найскладнішої класичної - до розважальної музики у стилі поп, фанк, диско.
1979 року з ініціативи Спілки композиторів України рішенням уряду створений Національний академічний духовий оркестр України, який     1 жовтня 2018 року розпочинав 15 музичний фестиваль «Стравінський та Україна» у Луцькому замку. Духовики запропонували коштовне намисто із творів Стравінського («Чорний концерт», «Симфонії духових») і сучасних європейських композиторів Яна ван дер Рооста, Джефа Пендерса, Отто М.Шварца. Аби столичні гості почувалися у середньовічному замкові комфортно, організатори фестивалю створили на для оркестру на філармонічній сцені насправді «тепличні» умови. Диригував Михайло Мороз.
Духова музика – один із найдемократичніших жанрів музичного мистецтва –звучатиме на концертах Національного академічного духового оркестру України 9 листопада у Луцьку, 10-го у Ковелі і 11 листопада  у Палаці культури міста Нововолинська. Завершальний концерт у  відбудеться за сприянням Нововолинського міського голови Віктора Сапожникова. Генеральний спонсор  концерту підприємець Ігор Новосад показує приклад волинським колегам із бізнесової спільноти: маленькі міста мають право на музику найвищого ґатунку!

                            Василь Ворон