ДЗВОНИ ОЗВАЛИСь – ФЕСТИВАЛЬ СТАРТУВАВ!

1 жовтня, в Міжнародний день музики, у Луцькому замку, де кожен камінь зберігає ауру подій сивої давнини, – зокрема славнозвісного з’їзду європейських монархів у 1429 році, – урочисті дзвони сповістили волинян і гостей Лесиного краю про відкриття ювілейного, ХV музичного фестивалю “Стравінський та Україна” та 79-го концертного сезону Волинської обласної філармонії. Ведуча – Оксана Єфіменко, – окреслила у своїй передмові основні віхи форуму академічної музики, що традиційно відбувається на Волині, починаючи з 1994 року (розповідь супроводжувалася яскравим відеорядом) і запросила до церемонії його відкриття очільників області й міста. Голова Волинської обласної державної адміністрації Олександр Савченко відзначив надзвичайну важливість цієї події в духовному житті краю, заступник голови Волинської обласної ради Роман Карпюк передав вітання від голови обласної ради Ігоря Палиці, а радник Луцького міського голови Ігор Поліщук наголосив на необхідності підняття естетичного рівня людей, яке й здійснює справжня музика.

Після цього настав момент власне концерту Національного Академічного духового оркестру України (художній керівник та дириґент – Михайло Мороз). Ведуча не могла не нагадати про одвічну місію таких оркестрів – підіймати бойовий дух, вселяти віру і оптимізм. За традицією кожен виконавець або колектив, який бере участь у фестивалі, повинен представити один, а то й кілька творів духовного патрона музичного форуму – Ігоря Стравінського (1882–1971). Музиканти Національного Академічного духового оркестру України включили до своєї програми два твори Ігоря Федоровича. Першим прозвучав “Чорний (себто африканський) концерт” для кларнета соло та джаз-оркестру у 3-х частинах (Allegro moderato, Andante i Moderatо, Con moto). Цей твір був написаний 1945 року для знаного американського джазового кларнетиста Вудро Чарлза Томаса Германа (більш відомого як Вуді Герман) та його славетного Біг-Бенду (відомий цей концерт був і у виконанні “короля свінгу” Бенні Гудмена, котрий, власне, й “засвітив” цей твір у грамзапису). Слухачі, які зібралися в Луцькому замку мали чудову нагоду почути блискучу гру соліста оркестру – лауреата міжнародних конкурсів Геннадія Ковтуна. А на екрані в цей час демонструвалися висловлювання Ігоря Стравінського про музику, зокрема й про джаз: “Джаз – це особлива спільнота і зовсім особливий вид музичної творчості… Джаз – у широкому розумінні – після 1918 року час від часу впливав на мою музику, і сліди блюзу, і бугі-вугі можна виявити навіть у моїх найсерйозніших речах”.

Друга композиція – “Симфонії духових”, – присвячена пам’яті старшого друга Маестро – славетного французького композитора, чільного представника музичного імпресіонізму Клода Дебюссі (1862–1918). Про цей твір сам Ігор Федорович говорив:

       “Я оплакував не лише втрату дорогої мені людини, яка ставилася з великою дружбою й незмінною доброзичливістю як до мене, так і до моєї творчості; я тужив за митцем, чий музичний геній упродовж усієї його діяльності ніколи не слабнув.

        Створюючи «Симфонії», я зрозуміло, думав про того, кому присвячував їх, і запитував себе, яке враження справила б ця музика на мого покійного друга. І в мене було ясне відчуття, що моя музична мова, можливо, збентежила б його, як це, пам’ятається, було, коли ми з ним грали в 4 руки мого «Зореликого», якого я теж присвятив йому”.

Настроєво “Симфонії” разюче відрізняються від “Чорного концерту”, й тут своєрідною “декорацією” прислужилась… сама природа – адже концерт відбувався, по суті, просто неба, і призахідна гама кольорів, останні промені сонця, що змагалися з хмарами підсилювали отой сумовито-реквіальний складник, який є неминучим у сприйнятті творів, присвячених тим, хто відійшов за межу земного Буття.

Зрозуміло, що в репертуарі Національного Академічного духового оркестру України є музика різних епох, стилі і жанрів, де значне місце посідають твори сучасних композиторів. Не могли не прозвучати вони й на згаданому концерті. Так, слухаючи “Семидюймовий кадр” бельгійського автора Дірка Броссе (нар. 1960), одразу уявляєш музичний почерк і величезні можливості цього талановитого композитора і дириґента, а якщо згадати різноплановість і надзвичайну мистецьку плідність пана Дірка, котрий є автором близько 400 композицій – концертів, ораторій, пісень, камерних творів та творів для симфонічного оркестру, театральної та кіномузики.

Завершив перший відділ концерту твір відомого голландського композитора, аранжувальника й дириґента, невтомного популяризатора духової музики Джефа Пендерса (1928–2015) “Цвітіння в японському саду”.

Під час паузи між відділами (антракту в буквальному розумінні слова не було) відбулося вручення нагород та обласних іменних премій, яке здійснив голова Волинської облдержаміністрації Олександр Савченко.

Так, медаллю “За працю і звитягу” нагороджено заступника директора з виховної роботи Волинського коледжу культури і мистецтв імені І. Ф. Стравінського Антона Антонюка.

Подяки Прем’єр-Міністра України удостоєно викладача згаданого коледжу, заслуженого діяча мистецтв України Миколу Чорного.

Премію імені Степана Кривенького надано зразковому аматорському гурту-студії “Кобзарик” із Горохова (керівник – Любов Мосієвич);

імені Агатангела Кримського – поетесі, членкині НСПУ, кандидату філологічних наук, доценту Східноєвропейського національного університету імені Лесі українки Олені Пашук-Кицан;

імені Олександра Цинкаловського – членові НСКУ, доктору політичних наук, професорові СНУ імені Лесі Украінки Валерію Бортнікову;

імені Йова Кондзелевича – майстрині соломоплетіння з Турійська, керівникові студіі “Поліське золото” Валентині Якимович;

імені Ігоря Стравінського – викладачеві-методисту Волинського коледжу культури і мистецтв імені І. Ф. Стравінського Олегові Клейзуну;

імені В’ячеслава Хурсенка – диригентові оркестру Волинського академічного обласного українського музично-драматичного театру імені Т. Г. Шевченка, заслуженому артисту України Миколі Гнатюку;

імені Миколи Куделі – краєзнавцеві, кандидатові історичних наук Іванові Пуську (Пущуку);

імені Миколи Царенка – заступникові директора з виховної роботи, викладачу-методисту Волинського коледжу культури і мистецтв імені І. Ф. Стравінського Антонові Антонюку.

Другий відділ концерту розпочався із симфонічної поеми “Магеллан” сучасного іспанського композитора Феррера Феррана (нар. 1966), цікавої, зокрема, тим, що музиканти в окремих моментах виконували роль хору, де “інструментами” слугували людські голоси. Знайомство з сучасною європейською музикою продовжилося виконанням увертюри “Арлекін” італо-швейцарця Франко Чезаріні (нар. 1961) та “Кентерберійського хоралу” знаного бельгійського автора Яна ван дер Рооста (нар. 1956). Останній із названих творів був написаний, за зізнанням самого композитора під враженням від відвідання Кентерберійського собору та почутої там музики. І справді, у звучанні духових відчувається щось “орґáнне”.

На “ура” було прийнято “Арабеску” американця Самюеля Роберта Хазо (нар. 1966) – неповторний східний колорит б’є звідти, ніби цілюще джерело. Яскраві образи, відомі з літературної класики – конкретно з відомого твору Мігеля Сервантеса, – постають із Симфонії №3 “Дон-Кіхот”, яку написав співвітчизник пана Самюеля – Роберт Уїнстон Сміт (нар. 1958). У концерті прозвучала друга частина симфонії під назвою “Дульсінея”.

Твір австрійського композитора Отто М. Шварца (нар. 1967) “Навколо світу за 80 днів”, явно навіяний славнозвісним романом Жуля Верна, був заявлений як фінальний, одначе музикантів глядачі не хотіли відпускати зі сцени, тож на “біс” вони виконали ще один твір – уже українського автора Володимира Матвійчука “Ватра”.

По закінченні концерту директор фестивалю – лауреат премії імені Ігоря Стравінського, директор Волинської обласної філармонії вручив генеральному директорові оркестру Олександрові Піроженку почесний диплом ХV музичного фестивалю “Стравінський та Україна”. А оскільки того дня ще й виповнилося 39 років із часу заснування колективу, то не забарився й іменинний торт…

Ведуча дійства Оксана Єфіменко привітала присутніх із Міжнародним Днем музики й запросила на подальші фестивальні концерти.

Ігор БЕРЕСТЮК