“КИЇВСЬКІ СОЛІСТИ” І ТОНІ ПАЛМЕР - У РЕЖИМІ КІНОКОНЦЕРТУ

Кажуть, що коли людина відходить у засвіти, вона стає ніби янголом-охоронцем, духовним покровителем для тих, хто близько її знав і любив за життя. Схоже, таке духовне зверхництво й заступництво Національний камерний ансамбль “Київські солісти” має в особі засновника і першого керівника колективу – народного артиста України, лауреата Шевченківської премії, кавалера ордена “За заслуги” ІІІ ступеня, незабутнього Богодара Которовича. Ансамбль, очолюваний нині Анатолієм Васильківським, зберігає ту неповторну ауру, яка найперше асоціюється з іменем і творчістю Богодара Антоновича. 9 жовтня – в рамках ХV музичного фестивалю “Стравінський та Україна”, – цей славнозвісний колектив дав концерт у Палаці культури міста Луцька.
Ведуча Оксана Єфіменко – у вступному слові нагадала, що саме Б. Которович був одним із перших видатних музичних діячів, які підтримали ідею журналіста Василя Ворона щодо проведення в Україні фестивалю музики Ігоря Стравінського, а у 2005 році “Київські солісти” під орудою пана Богодара стали першими учасниками відродженого ІІ музичного фестивалю “Стравінський та Україна”. Окрім того, пані Оксана ознайомила присутніх і з географією виступів ансамблю, яка є доволі широкою – за 23 роки існування й активної творчої діяльності “Київські солісти” здобули визнання не лише в нашій країні – їм аплодували численні любителі класичної музики у Німеччині, Польщі, Японії, Бельгії, Південній Кореї, Франції, Австрії, Сингапурі.
Ансамбль є запрошеним учасником міжнародних фестивалів імені Давида Ойстраха (Пярну, Естонія), сучасної музики «Варшавська осінь» та сучасної музики у Кракові (Польща), класичної музики в Рурі (Німеччина), симфонічної музики в Алжирі та «Музичні прем’'єри сезону», «Київ Музик Фест», «Нова музика», «ГогольФест», «Chamber Art Music» в Україні.
Славетні музиканти-віртуози розпочали свій виступ виконанням Концерту для двох скрипок з оркестром ре мінор Йогана Себастьяна Баха (у трьох частинах – Vivace, Largo ma non troppo та Allegro). Це один із найвідоміших скрипкових концертів великого німецького композитора, написаний у проміжку між 1717 і 1723 роками (час служби капельмейстером при дворі князя Ангальт-Кетенського Леопольда), і один з улюблених творів Ігоря Федоровича Стравінського. Ясна річ, ансамбль був на висоті, особливо ж солісти – лауреати міжнародних конкурсів Юрій Стьопін та Юлія Чемерис.
Якщо ім’я Йогана Себастьяна Баха звично пов’язується з бароко, то при слові “романтизм” на пам’ять приходить Фелікс Мендельсон–Бартольді – один із найяскравіших представників цього напряму в західноєвропейській музиці ХІХ ст. У концерті прозвучала Симфонія для струнного оркестру №10 сі мінор із числа т. зв. “юнацьких симфоній” композитора (1821–1823). Її Мендельсон написав ще підлітком, але коли слухаєш цей твір, не перестаєш дивуватися зрілості мистецького почерку композитора.
Зрозуміло, що у фестивальному концерті не могли не виконуватися твори Ігоря Стравінського, тож увазі слухачів було запропоновано Концерт in D (ре мажор) для скрипки і оркестру в чотирьох частинах (Токата, Арія 1, Арія 2 і Каприччіо). Вперше твір був виконаний 1931 року блискучим американським скрипалем російсько-єврейського походження ( і не менш талановитим містифікатором) Самуїлом Душкіним під керівництвом автора. Щодо дати прем’єри існують розбіжності – Інтернетом “гуляє” дата “23 жовтня”, хоча Ігор Федорович у своїх “Діалогах” називає 26-те. Напевно ж, авторові видніше?
Другий відділ дійства проходив у режимі кіноконцерту й був присвячений постаті та творчості видатного британського композитора, дириґента й піаніста  Едварда Бенджаміна Бріттена (1913–1976). Після короткої передмови художнього керівника фестивалю “Стравінський та Україна”, автора ідеї його проведення, лауреата премії імені Ігоря Стравінського Василя Ворона на сцену був запрошений почесний гість ХV фестивалю, почесний професор Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, визначний британський режисер-документаліст Тоні Палмер. Привітавшись із залою українською мовою, він презентував цілу збірку фільмів про Бенджаміна Бріттена, щедро ілюструючи свою розповідь слайдами та відеороликами. Присутні мали нагоду переглянути фрагмент спільної гри (в чотири руки) двох музичних велетнів – Бенджаміна Бріттена та Святослава Ріхтера, а також подивитися документальний фільм Джейса М’юїра Метісона “Інструменти оркестру” (1945), в якому звучить бріттенівський “Путівник по оркестру для юних слухачів”. А допомагав Тоні Палмеру чудовим перекладом доцент кафедри англійської філології факультету іноземної філології СНУ імені Лесі Українки Олександр Бєляков. Національний камерний ансамбль “Київські солісти” (художній керівник-директор Анталоій Васильківський) виконав два твори Бенджаміна Бріттена – “Просту симфонію” у чотирьох частинах (Шалене бурре, Грайливе піццикато, Сентиментальна сарабанда і Веселий фінал), написану 11-річним хлопчаком, себто, по суті, дитиною, та “Варіації на тему Френка Бріджа”, які композитор присвятив своєму вчителеві.
Містер Палмер був дуже зворушений і грою музикантів, яких назвав “фантастично талановитими”, і увагою слухачів. “Я на Волині почуваюся як удома”, – сказав він.
Василь Ворон висловив вдячність Олександрові Бєлякову за переклад, а доктор філологічних наук, професор, завідувач кафедри прикладної лінгвістики Лесиного вишу Ірина Біскуб вручила Тоні Палмеру почесний диплом ХV музичного фестивалю “Стравінський та Україна”, подякувавши йому від імені ректора Ігоря Коцана за співпрацю. Фестивальний диплом “Київським солістам” вручив голова Волинського осередку Національної спілки композиторів України, заслужений діяч мистецтв України Віктор Тиможинський.
По завершенні концерту ведуча Оксана Єфіменко запросила присутніх відвідати наступні фестивальні дійства і, зокрема, закриття музичного форуму 14 жовтня, яке відбудеться у Волинському академічному обласному українському музично-драматичному театрі імені Т. Г. Шевченка.

Ігор БЕРЕСТЮК