“НЕДІЛЬНА МУЗИКА” ВІД ПЕТРА ПЛАНИ

От і добіг свого завершення Перший Волинський міжнародний фестиваль органної музики “LUCHESK ORGANUM”. Три неділі підряд – 21-го й 28-го липня та 4 серпня у Кафедральному соборі святих апостолів Петра і Павла Луцької дієцезії Римсько-католицької церкви шанувальники “короля музичних інструментів” мали нагоду отримати справжнє потрясіння від виступів провідних органістів світу. Заключний день фестивалю означився концертом “Недільна музика” корифея чеського органного мистецтва, славетного музиканта і педагога з міста Оломоуц, – столиці моравських історичних органів, – Петра Плани.
Відкриваючи дійство, його ведучий – народний артист України, актор Волинського академічного обласного українського музично-драматичного театру імені Т. Г. Шевченка Олександр Якимчук – коротко окреслив історію органа Кафедрального костелу святих апостолів Петра і Павла. Автор цих рядків писав про це минулоріч, коли йшлося про концерт титулярного органіста згаданого костелу Петра Сухоцького, тож нагадаю лише коротко: інструмент виготовлений 1953 року німецькою фірмою “Людвіґ Рольфінґ і Маттіас Крайєнбрінк”, має 2680 труб, 40 регістрів і важить кілька десятків тонн. Представляючи ж власне Петра Плани, Олександр Павлович торкнувся основних віх творчого життя митця. Слухачі довідалися, що пан Петр навчався в консерваторії в місті Острава та в Академії музичного мистецтва в Празі, що він багато виступає з концертами в різних країнах світу – від Великої Британії до Японії. Маестро є членом журі кількох міжнародних конкурсів, він – доцент кафедри музичної освіти Університету імені Франтішека Палацького в Оломоуці – одного з найстаріших і найкращих вишів Чехії й загалом Європи (другого за віком після Карлового університету).
Розпочався концерт Фантазією соль мажор Йоганна Себастьяна Баха (BWV 572), що належить до “Веймарського” періоду творчості великого німецького композитора (1703–1717). Музикознавці відзначають у цьому творі певний вплив французької та італійської органних традицій, зокрема пов’язаних із іменами Ніколя де Гріньї (1672–1703) та Джироламо Фрескобальді (1583–1643), з чиєю творчістю Й. С. Бах ознайомився ще в юності.  Особливістю “Недільної музики” була перевага, надана саме чеським композиторам – виняток становили щойно названий твір “короля органу” й дві частини Готичної симфонії №9 (тв. 70) класика французької органістики Шарля Марі Відора – Andante sostenuto та Allegro. Твори ж чеських авторів виконувалися (якщо не рахувати “відорівської вставки” між Яном Кржтітелем Кухаржем та Бедржіхом Антоніном Відерманом) у певній хронологічній послідовності – від давнини до сучасності. Історія чеської органної музики спершу була представлена Фуґою ре мінор невідомого композитора ХVІІІ ст., після чого настала черга вже знаного його сучасника – богемського органіста, композитора і музичного педагога Йозефа Фердінанда Норберта Зегера (1716–1782). Слухачам було запропоновано Токату і Фуґу фа мажор.
Учень Й. Зегера Ян Кухарж (1751–1829) був палким прихильником і пропагандистом творчості Вольфґанґа Амадея Моцарта – у прем’єрах “Дон Жуана” та “Милосердя Тита” виконував партії мандоліни та клавесина, робив фортепіанні перекладення опер геніального композитора, навіть створював речитативи для італійської версії “Чарівної флейти”, й це при тому, що його власна творчість також була популярною, хоч і не такою мірою, як Моцартова. Я. Кухарж так само був відомий як педагог, котрий лишив після себе численних учнів. У концерті прозвучали його Ларго соль мінор, Пастораль до мажор і Анданте ля мінор, продовжені “Ноктюрном” Берджіха Антоніна Відермана (1883–1951) – ще одного знакового чеського органіста і композитора, – і завершені твором “Moto ostinato” (“Безперервний рух”) сучасного (хоч уже й покійного) богемського композитора, піаніста й органіста Петра Ебена (1929–2007).
Упродовж усього концерту слухачі мали змогу насолоджуватися як чудовою музикою, так і віртуозною грою Петра Плани. А по закінченні концерту до слухачів вийшов сам Маестро, якого зустріли щирими, вдячними оплесками.
Ведучий дійства Олександр Якимчук подякував поважному гостеві, а також усім любителям органної музики, які зібралися того дня в костелі, відзначив як відрадний факт його заповнення та запросив луцьких меломанів на подальші зустрічі з талановитими митцями, які організовує Волинська обласна філармонія, а наступного року обов’язково відвідати концерти вже Другого Волинського міжнародного фестивалю органної музики “LUCHESK  ORGANUM”
 
Ігор БЕРЕСТЮК

Фото Петра ПЛАНИ – з афіші
Волинської обласної філармонії