Luchesk Organum. "In gloria domini" (Во славу господню), 15 серпня 2021

                        "In gloria domini" (Во славу господню).

      15 червня 2021 року під склепінням Кафедрального костелу святих Апостолів Петра і Павла відбувся концерт "In Gloria Domini" (Во славу господню). Це вже третя зустріч в рамках Третього Міжнародного фестивалю "Лучеськ Органум", де були представлені твори, які глибоко проникли в наше життя, хоча були написані століттями раніше. Їх звучання настільки досконале, чисте та прекрасне, що їх популярність не в'яла, в яку б епоху вони не виконувалися.

     А гостями фестивалю стали заслужена артистка України, солістка Львівської філармонії та Львівської опери Наталія Дитюк (сопрано) та обдарований музикант, лауреат всеукраїнських та міжнародних конкурсів виконавців на народних інструментах Ігор Мацелюх. Концерти за його участі неодноразово відбувались у Луцьку. Окрім флейти Пана, Маестро опанував ряд інших народних духових інструментів. Ігор Мацелюх є ініціатором циклів концертів "Румунська музика", "Класичні медитації", "Від флейти Пана до органу" та ін. Репертуар виконавця складається з популярних класичних творів та народної музики, авторських композицій та власних аранжувань.

    Наталія Дитюк співпрацює з Академічним симфонічним оркестром Львівської філармонії, Академічним камерним оркестром "Віртуози Львова" та симфонічними оркестрами України. Вона ставала учасницею багатьох фестивалів та концертних програм. Одну з таких програм два роки тому співачка презентувала у Луцьку спільно з "Тріо з Галичини" у складі Ярослава Мигаля, Анастасії Бойко та Петра Тітяєва.

        У фестивальному концерті звучала музика різних епох, композиторів з різних країн світу. Адже музичні фестивалі - це завжди розширення музичного горизонту, де часто ми є свідками виконання творів моловідомих. Не став винятком і концерт "Во славу Господню", в якому урочисто прозвучала і стала своєрідним прологом велична музика "Фанфари" англійського композитора епохи бароко Джона Траверса. Звучання органу  дуже органічно підносилось до стелі. Мимоволі  в уяві  проносився калейдоскоп церковної скульптури, ікон, мозаїки і фресок, що були атрибутами в християнському богослужінні.

       В арії "Во славу поклоніння тобі" з опери "Грізельда італійця Джовані Батіста Бонончіні Наталія Дитюк продемонструвала свою унікальну вокальну майстерність, кантиленний спів, багатогранність, різнобічність та яскравість звучання, можливість передачі найменших відтінків.

       Молитву сучасного українського композитора Валерія Квасневського називають українською Ave Maria. Твір був сповнений витонченим ліризмом, романтизмом та мелодійними образами. Наталія Дитюк зуміла розкрити характер і передати всю глибину твору.

       Дорогоцінною перлиною концерту стала знаменита "Серенада" Франца Шуберта на вірші Людвіга Рельштаба. Неземна краса переливів органних тембрів, немов симфонічного оркестру надзвичайно органічно поєднувалась з дивовижним голосом Наталії Дитюк. Здавалось, що ця музика просто створена для виконання органом у костелі.

    Могутній вплив Й.С. Баха простягається аж до наших днів. Владно і нев'януче свіжо Бах продовжує звучати усюди, де люди вдаються до високих думок і художньої насолоди. В концерті прозвучали твори німецького композитора, різні за своїм настроєм, але однаково прекрасні за майстерністю виконання Ігоря Мацелюха - віртуоза, який володіє неабиякою музикальністю і бездоганним смаком. Під час виконання Симфонії з Другої партити до-мінор, Фантазії та фуги ля-мінор Й.С. Баха він виявив спритність, володіння різноманітними прийомами імітаційної, ритмічної та іншої техніки, в кінцевому рахунку, продемонстрував свою високу майстерність. Мистецтво гри на органі Маестро потребувало від виконавця складних технічних умінь, зокрема координації роботи рук і ніг.

    "Ave Марія" - католицька молитва, звернена до Діви Марії. Найзнаменитіша належить Францу Шуберту, але серед творів, що часто виконуються також Ave Марія Шарля Гуно (створена як мелодія у супроводі 1-ї прелюдії "Добре темперованого клавіру" І.С. Баха Божественне звучання та найвища майстерність виконавців справили незабутнє враження на слухачів. Зал слухав, майже не дихаючи.

      Заключним акордом стало виконання життєстверджуючої прославляючої "Алілуя" (Хваліть Бога) з мотету "Торжествуйте, радійте" геніального Вольфганга Амадея Моцарта.

      Звичайно, концерт пройшов на одному диханні. Хочеться сказати окремі слова подяки духовенству цієї святині за те, що ми маємо щасливу можливість проводити в храмі подібні фестивальні концерти, за цю естетичну насолоду, коли краса історичних інтер'єрів виступає заодно з музикою цієї прекрасної епохи.

 

                                                                                                                      Валерія Бійо