"Чотири пори року"

                                                                    "Чотири пори року"

      22 серпня 2021 року відбувся завершальний день Третього міжнародного фестивалю "Лучеськ Органум", що проходив під девізом "Світло Луцького органу". У четвертому концерті фестивалю взяла участь його співорганізаторка, лауреат міжнародних та всеукраїнських конкурсів, доктор наук, переможниця п'яти міжнародних конкурсів серед органістів, володар Гран-прі на конкурсі у Версалі 2020 року Олена Мацелюх (Львів). Завдяки багаторічній співпраці з Волинською обласною філармонією, подвижницькій праці органістки у Луцьку відбулись концерти органістів-віртуозів з Франції, Чехії, Хорватії, Польщі, Італії та України. Органістка вміло поєднує сольну виконавську практику з ансамблевим концертуванням. Її репертуар широкий: від раннього бароко до музики сучасників. Незмінне лише одне - високий рівень виконання. Уміння створити драматургію твору за рахунок блискучої регістровки і філігранної органної техніки виконання вже оцінили в близькому і далекому зарубіжжі.

    У творчому тандемі з Оленою Мацелюх грав відомий український скрипаль та диригент, лауреат міжнародних та всеукраїнських музичних конкурсів, представник Львівської школи, якого багато хто знає як талановитого учня професора Володимира Заранського Ігор Муравйов. Він є солістом багатьох провідних оркестрів України, гастролює як в Україні, так і за кордоном.

      В особливій атмосфері храмового простору прозвучала улюблена та затребувана публікою у всі часи музика. В Пасакалії до-мінор, Пасторалі до-мінор та Токаті і фузі ре-мінор Й.С.Баха Олена Мацелюх, яка визнана однією з найкращих інтерпретаторок творчості Й.С.Баха у Східній Європі, представила різні зрізи творчості німецького генія. А майстерно перекладений для скрипки та  органу скрипковий концерт А.Вівальді "Пори року", транскрипцію якого здійснив корифей львівського органного мистецтва і майстер-будівничий Віталій Півнов, розкрився несподіваними гранями.

   А.Вівальді написав величезну кількість творів і був одним із самих модних композиторів свого часу. Його "Пори року" - мабуть, один з найпопулярніших творів усіх часів. І все ж композитор був забутий на два століття. Тільки нещодавно його ім'я зазвучало знову. І тепер А.Вівальді - один із самих улюблених композиторів у світі, чиї музичні записи розходяться мільйонними тиражами.

     Фрагменти "Пір року" сьогодні часто звучать на великих екранах. Музику цих концертів неодноразово використовували для своїх постановок хореографи - Ролан Петі, Анжела Прельжокаж, та ін. Твір надихає сучасних композиторів до створення різноманітних аранжувань, каверів і сучасних обробок у різних стилях, напрямках, у різних складах виконавців. В кінці 60-х рр. XX століття видатний аргентинець Астора П'яццолла створив своєрідне наслідування цього твору - цикл з чотирьох танго під назвою "Пори року в Буенос-Айресі". Над створенням альбому "The Four Seasons" працювали більше сотні класичних і рок-музикантів. 

      Цикл "Пори року" з 4-х концертів для соло скрипки та оркестру композитор написав у 1723 році. Всі вони по-своєму унікальні, в кожному дивним чином злилися блискуча віртуозність і чарівна кантилена. Усі концерти Вівальді супроводжував сонетами. Окрема подяка ведучій концерту, лауреатці обласної літературно-мистецької премії імені Агатангела Кримського - Оксані Єфіменко! Як завжди, мисткиня дуже натхненно та поетично уводила поетичними рядками в настрій кожної частини концерту.

      По-справжньому відчути органну музику можна лише почувши її на живому концерті. Потужність органу та різноманіття його обертонів у поднанні із скрипкою народжували чаруюче звучання, яке неможливо забути. Музика Вівальді у виконанні Олени Мацелюх та Ігоря Муравйова раптом заграла цілковито новими фарбами. Це ансамбль вишуканого смаку та рідкої музичної інтелігентності. Гра Ігоря Муравйова захоплювала тонкою вишуканістю, проникливими ліричними відтінками. Він сприймався як виконавець суто ліричного дарування. Було цікаво не лише слухати, але і спостерігати за скрипаем, натхненний образ якого височився на балконі під склепінням костелу в таємничому церковному сяйві та був гідним пензля фламандських художників епохи бароко. Здавалось, що скрипаль повністю злився з інструментом. Було зіграно напрочуд проникливо. Характеризуючи виконавство Ігоря Муравйова, не можна не відзначити його високу інструментальну майстерність. В ній є блиск і ефектність, і пластичність. Він виконував головоломні пасажі з дивовижною легкістю та невимушеністю. Майстер своєї справи Ігор Муравйов філігранно відіграв концерт, настороївши струни душі всім слухачам в унісон з музикою великого композитора. І цього виявилось достатньо, щоб заклхатись в цей інструмент раз і назавжди!

        Прекрасний сезон і гідне його закриття. Велика подяка всім. хто створював цей вечір, адже він наповнив душу кожного слухача радістю та мріями. І хоча Третій міжнародний Фестиваль  органної музики "Лучеськ Органум" добіг свого кінця, орган, за яким стоїть більше, ніж двохтисячолітня історія, має таке саме неозоре майбутнє.

                                                                                                                           Валерія Бійо,

                                                                                                                          22 серпня 2021