- Деталі
Великою популярністю сьогодні користується барокова музика – до неї звертаються відомі виконавці та молоді колективи, вона звучить на престижних сценах та в камерних залах. Орган, один з головних символів епохи Бароко, знову розкрив свої численні грані в творах прославлених композиторів, 5 листопада 2023 року в Кафедральному костелі Святих Апостолів Петра і Павла.
Для знавців та любителів музики таку музичну насолоду подарували переможниця п’яти міжнародних конкурсів, володарка гран-прі міжнародного органного конкурсу у Версалі 2020, солістка-органістка Львівського будинку органної та камерної музики Олена Мацелюх, солістка Волинської обласної філармонії Юлія Єфімчук (сопрано) та солістка Волинського академічного українського народного хору Юлія Шумчук (меццо-сопрано).
До свого репертуару Олена Мацелюх включає як взірці світової класики, так і маловідомі твори, твори сучасних композиторів. Завдяки майстерному володінню мистецтвом барокової артикуляції, натхненній емоційності та досконалій техніці, відомі твори в інтерпретації органістки набувають справжнього оригінального звучання.
Музика «зрозуміла без слів», а її чарівність багато в чому пов'язана з емоціями та чуттєвою красою. У програму увійшли не тільки твори композиторів із різних країн, які творили в епоху бароко – Й. Баха, Й. Пахельбеля, Д. Бортнянського, Н. Порпори. Одухотворену атмосферу концерту доповнили твір духовно-філософського змісту сучасного словацького композитора Петера Махайдіка “De Superbia” («Гордість») та музика до старовинного християнського гімну “Te Deum laudamus” (Тебе, Бога, хвалимо) латиського композитора Петеріса Васкса.
На концерті відчувався той дивовижний зв'язок часів і духовна єдність, що об'єднує покоління людей, які живуть і давно пішли. Токата на тему християнського гімну «Дивовижна благодать» британських священників В. Волкера та Дж. Ньютона, в аранжуванні Крістофера Пардіні, що відкрила концертну програму, наповнила костел повним і потужним звучанням органу.
На відміну від напрочуд «чистої краси» релігійних роздумів Чакони Йоганна Пахельбеля, що продовжила концерт, музика Ніколи Порпори, з її психологічною глибиною сьогоднішньому слухачеві набагато співзвучніша і ближча. В діалозі з органом, вокальні прикраси, рухливе і дуже легке сопрано Юлії Єфімчук, заворожували слухачів в арії Аціса "Alto Giovo" з опери неаполітанця Ніколи Порпора «Поліфем».
Прикрасою програми, у виконанні чарівного дуету Юлії Єфімчук та Юлії Шумчук, став мотет «Ave Maria” Д. Бортнянського. Виконаний душевно, духовний твір українського композитора пролунав в їх виконанні у всьому неквапливому зачаруванні минулої епохи і, водночас, з емоційним підтекстом. Співачки у церковному сяйві, виглядали так, немов зійшли з полотен барокових художників.
Апофеозом барокового концерту по праву стала грандіозна органна Токата і фуга ре-мінор Й. С. Баха, де Олена Мацелюх продемонструвала різноманітність віртуозних засобів, драматичну патетику та багатство цього шедевру.
Композиції цих великих творців змусили серце битися швидше, а душу тремтіти. Вони зачарували своєю красою, зцілювали та подарували слухачам справжнє насолоду від прослуховування. Слухачі дуже привітно та тепло прийняли артистів, дякували з квітами за професіоналізм у виконанні та чудову атмосферу, просочену добротою та любов’ю до музики!
Валерія Бійо
- Деталі
Яскравою подією в музичному житті Луцька стало закриття 20-го музичного фестивалю «Стравінський та Україна». 8 жовтня 2023 року в Палаці культури була представлена унікальна фестивальна програма «РокОргАнум» із вражаючим відеорядом на великому LED-екрані.
Орган, фортепіано, саксофони (альтовий та баритоновий), вокал, ударні та інструментальний ансамбль «Імпреза» (керівник Юрій Ковальчук) об’єдналися під орудою Тетяни Драник – диригентки шоу, лауреатки міжнародних конкурсів, члена президії громадського об’єднання «Національна музична гільдія». Втілити в життя таку грандіозну програму стало можливим завдяки концертному органу, нещодавно придбаному обласною філармонією.
Програма концерту «РокОрганум» - це не просто послідовність відомих композицій в стилі рок, це – ретроспектива найцікавіших його різновидів, а саме: прогресів-рок, симфо-рок, фАнк, дЕнс-рок, електро-рок, інді-рок та арт-рок. Віртуозні клавішні соло Олени Мацелюх (орган) та Ольги Стрілецької (фортепіано), проникливі пасажі Ігоря Мацелюха (саксофон-альт, флейта Пана) та Євгена Жаку (саксофон-баритон), драйв ударних (Сергій Майоров), неймовірно міцне та епічне звучання ансамблю «Імпреза», подарували глядачам дивовижний вир музичних емоцій. Саунд-дизайнер й асистент органістки - Євген Герзанич.
Грандіозна “O, Fortuna” з “Carmina Burana” Карла Орфа, Muse, Radiohead, Rammstein, Arctic Monkeys, System of a down, Tina Turner, The Cranberries, Queen, Pink Floyd, та ще багато інших легендарних композицій у сміливих аранжуваннях у стилі рок від композитора Влада Солодовникова, звучали у живому виконанні.
Тепло людського голосу доповнило яскраву звукову палітру вечора. У виконанні талановитої солістки (сопрано) ансамблю «Імпреза» Юлії Єфімчук, пролунали світові рок хіти Tina Turner - “The best”, “The Cranberries” - “Zombie”, “Eurythmics” – “Sweet Dream”. Пісня “The best” присвячена світлій пам’яті Тіні Тернер, володарки восьми премій «Греммі», яка здобула титул «Королева рок-ен-роллу». Легендарна співачка 24 травня цього року пішла з життя, але її пісні живуть, промовляють – «Ти - найкраща, ти – найкращий!» і закликають «Говоріть мовою любові».
Глядачі високо оцінили виступ Юлії Єфімчук. З її появою у залі публіка помітно пожвавлювалась, стоячи аплодувала та підтанцьовувала. Всі захоплювались її почуттю ритму та розкутою манерою виконання. Глядачі, які побували на концерті, отримали справді потужний заряд енергії, були вдячні за відвертість в музиці, за свято, що влаштували музиканти для поціновувачів рок-музики!
Честь для вручення дипломів та закриття 20-го музичного фестивалю «Стравінський та Україна» була надана заступнику голови Волинської обласної ради Григорію Пустовіту, який подякував артистам за це свято емоцій. А «на біс» був виконаний безсмертний хіт “The best” улюбленої співачки.
Валерія Бійо
- Деталі
- Деталі
«Нам усім необхідно робити усе можливе, щоб прапор культури майорів. Особливо між Великобританією та Україною», зазначив Тоні Палмер у своєму привітанні з нагоди початку 20 фестивалю.
Після прем’єри документального фільму Тоні Палмера «Космічне кіно» з музикою Майкла Олфілда, дирекція фестивалю «Стравінський та Україна» продовжує знайомство з музикою видатного британського композитора і мультиінструменталіста.
З нагоди 50-ліття музичного проекту «Трубчаті дзвони» Майкла Олдфілда у філармонії відбулася спеціальна презентація твору.
Як зазначає музикознавець Валерія Бійо: «Вражаючий дебютний альбом англійського мультиінструменталіста і композитора Майка Гордона Олдфілда «Tubular Bells» (Трубчасті дзвони) був натхненний фолком, роком, прогресивним роком, класичною, серійною та мінімалістичною музикою. Він звучав революційно, коли був випущений у 1973 році. Це інструментальна композиція, з мелодичними мотивами, щедро розсипаними Олдфілдом по всьому альбому з їх невибагливими варіаціями. Під час запису альбому Майк Олдфілд використовував велику різноманітність інструментів, спів, а також найсучаснішу техніку запису та продюсування того часу, що призвело до 274 накладень записів інструментів один на одний. Музичні інструменти поєднувалися у збудливій безлічі ритмів, тонів, висоти та гармоній, акуратно переливались один в одний, створюючи вражаючий потік музики. Той факт, що майже все в альбомі було написано, аранжовано та зіграно лише однією людиною, робить його ще більш приголомшливим досягненням. У середині альбому гість Вівіан Стеншалл оголошує кожен інструмент за секунди до того, як його почують, закінчуючи зловісним звучанням трубчастих дзвонів, справді потужного та домінуючого інструменту.
Друга частина Tubular Bells більш різноманітна, з несподіваними та драматичними змінами настрою, звуків і музичних стилів. Підживлена віскі ідея створення ефекту «пілтдаунської людини» полягала в кричанні та верещанні в мікрофон, при цьому плівка прокручувалася з підвищеною швидкістю.
Альбом був новаторським у багатьох відношеннях, від використання дзвіночків до електрогітар, записаних на половинній швидкості. Його вважали раннім прикладом музики нового покоління та асоціювали із музикою прогресивного року. Цей ритм був на диво незвичайним для рок-музики того часу, і в поєднанні з суворим мінімалістичним звучанням рояля, Олдфілд створював заворожливий і трохи сюрреалістичний ефект. Новаторський підхід до процесу звукозапису та його унікальне звучання зробило стиль Олдфілда впізнаваним та неповторним.»
Грамплатівку 1973 року фірми «Вірджін» запропонував журналіст Василь Ворон.
Слухали «Трубчаті дзвони» з допомогою радіоли народного артиста України Ігоря Івановича Блажкова. Це подарунок видатного популяризатора музики 20 століття для спеціальної експозиції, що містить апаратуру для запису і відтворення звуку. Вона діє у приміщенні філармонії.