- Деталі
14 січня 2024 в Академічному обласному театрі ляльок в рамках першого зимового фестивалю «ЛуцькМузикФест» відбувся фестивальний концерт малих форм під назвою «Експресивні ремінісценції». Лауреати всеукраїнських та міжнародних конкурсів, творчі аспіранти Львівської національної музичної академії імені Миколи Лисенка Єва Куліковська (ф-но) та Борис Коблик (скрипка), подарували лучанам музику, де вирує життя, сила, темперамент, творча фантазія, яскраві захоплюючі образи, нові оригінальні рішення.
В музиці від ліричної сонати романтичного спрямування Віктора Косенка, сучасних експериментів з нетрадиційними способами звуковидобування в сонаті Кшиштофа Пендерецького, рапсодійної, фантазійної сонати Фазила Сая, до лірико-драматичної «Української поеми» Євгена Станковича, увагу глядачів звертав безперервний діалог ансамблю двох інструментальних тембрів – скрипки та фортепіано.
Багатство можливостей жанру сонати щодо експериментування та відкриття нових художніх горизонтів, як-то гра зі стилями, різноманіття у використанні звукової палітри та тембрових можливостей інструментів , надали можливість молодим талановитим музикантам Борису Коблику та Єві Куліковській представити особливості трактування жанру у творчості сучасних композиторів. Крім того, способи виконання різноманітних штрихів та виконавських прийомів, помножені на темперамент музикантів, сприяли народженню музики, що емоційно впливала на глядачів. Адже музиканти відкрили їм нові музичні горизонти, привнесли нові звукові враження, нові емоційні реакції сучасної людини.
Валерія Бійо
- Деталі
«Коли гримлять російські гармати – українські музи не мовчать», - під таким гаслом Волинська обласна філармонія започаткувала новий музичний фестиваль малих музичних форм «ЛуцькМузикФест».
«2 січня росія нахабно бомбувала Харків, де знаходився і працював український органіст Станіслав Калінін, а сьогодні, харківський органіст – наш гість, і величною музикою Баха він відкриє наш фестиваль», - так привітав лучан на відкритті вже третього Волинського фестивалю Єфіменко Сергій Іванович. Директор філармонії зазначив, що поряд із літнім фестивалем «Лучеськ Органум» та осіннім «Стравінський і Україна», новостворений «ЛуцькМузикФест» буде ще більш сприяти духовному об’єднанню українців та допомагати вселяти надію на мир в Україні. Адже коли в Україні під час війни започатковується новий музичний фестиваль, це означає, що український народ вірить в своє майбутнє, вірить в свою історичну правоту і перемога обов’язково буде за нами!
3 січня 2024 року під склепінням Кафедрального костелу Святих Апостолів Петра і Павла заслужена артистка України Маріанна Лаба (Львів, сопрано) та лауреат міжнародних конкурсів Станіслав Калінін (Харків, орган) на святковому концерті під назвою «Йоганн Себастьян Бах. Різдвяне диво» занурили лучан у той бажаний стан чарівництва, з яким і асоціюються для нас різдвяні та новорічні свята. Різдвяні цикли хоральних прелюдій з «Органної книжечки», арії з величних кантат «Примножувались скорботи у моєму серці» та «Так полюбив Бог світ», «Alla breve» з концерту № 8 в перекладі для органу Й. С. Баха, а також “Ave Maria” Й. С. Баха - Ш. Гуно не залишили байдужими найдосвідченіших слухачів.
Духовну лінію концерту склали 15 хоральних прелюдій Різдвяного циклу зі знаменитої «Органної книжечки» Баха у виконанні харківського органіста. В ці хоральні наспіви, що існували вже понад два століття, композитор вдихнув нове життя, повернув їм первозданну красу.
Гідним завершенням музичного фестивалю «ЛуцькМузикФест» у виконанні Маріанни Лаба та Станіслава Калініна стала католицька молитва «Ave Maria» Й. Баха – Ш. Гуно, що з перших нот просто заворожила глядачів своєю шляхетністю й неземною красою. Тепла й сердешна реакція слухачів була найчудовішою нагородою для артистів. Щирими оплесками, квітами проводжав артистів повний зал глядачів.
Валерія Бійо
- Деталі
Барвисті святкування на основі новорічних щедрівок та неповторних у своїй красі різдвяних колядок подарував лучанам Державний академічний Волинський народний хор на сцені Облмуздрамтеатру 26 грудня 2023 року. Художній керівник та головний диригент хору Олександр Стадник разом із хормейстером Володимиром Єфіменко, балетмейстером Валерієм Смирновим, та керівником оркестру Олександром П’ятачуком адаптували концертну програму «Від Різдва до Водохреща» до воєнного доленосного часу у нашій державі. Тому поряд із великою кількістю нових колядок, щедрівок та усіляких цікавинок, в програмі палко звучали й твори патріотичного змісту - українські народні пісні, що оспівують славетні подвиги козаків, стрільців, повстанські події.
Особливо багато й різноманітно була представлена величальна музика колядок та щедрівок. Це іскристо-радісна колядка “Ми твого дому не минаємо» та грайлива «Ой чи є, чи нема». Своєрідною рисою мелодій щедрівок, що відрізняє їх від інших пісень звичаєво-обрядового циклу, є короткі приспівки «Щедрий вечір», що збагачують і урізноманітнюють музичну форму цих пісень. В щедрівці «Ой, щедрий вечір» та колядці «Янголи в небі», солістка Анна Борисюк (сопрано) зуміла передати щире почуття, сердечність та теплоту. В колядці «А діва Марія на камені стояла» (acapella), де заспів із яскравим соковитим грудним забарвленням, виводив баритон Івана Місанчука, підкуповували якісь внутрішня гідність та величність артистів. Це відчувалось буквально в кожному жесті, в поставі, виразі обличчя. Скорботну колядку «У неділю рано», із солісткою Галиною Гісь (сопрано) артисти присвятили нашим воїнам.
Особливо хочеться сказати про танці (оркестровки Ростислава П’ятачука та Ярослава Писарського). Як і в піснях, у них відчувається неповторний колорит Поліського краю. Адже їхні постановники знають і дбайливо зберігають традиції та емоційну манеру, що характерні для цих місць. Блискучим зразком сучасного використання фольклору в концертній програмі постав «Різдвяний танець», що являє собою цілий вінок різножанрових наспівів, що з’єднані один з одним за принципом контрасту. Серед великої кількості танцювальних мелодій, які відзначаються різноманітністю місцевих інтонацій, є «Крутях», що артисти балету виконали ритмічно чітко, синхронно, злагоджено.
Олександр Стадник намагається зберігати одну з найбільш архаїчних традицій – пісенну традицію Полісся. В чудових хорах «Рай розвився», «Ой, там за горою», «Пасла дівка лебеді» у поєднанні з рухом (солістки Юлія Шумчук (мецо-сопрано) та Софія Денисюк(сопрано), «Ой устану в понеділок» (солістки Алла Блащук та Ірина Субота) було чутно глибинні тембри і дрібні переливи пісень, занурення голосу в голос та їх взаємопереплетіння, що створювало непересічну самобутність звучання.
Як і раніше, у програмі привертає увагу прагнення до створення синтетичних форм вистави, в яких природно поєднуються хор, балетна група та оркестр. Тут перш за все потрібно відзначити вокально-хореографічні композиції «Маруся» із солістом Іваном Місанчуком. Постановка була яскравою, характерною, буфонадною, і керівник оркестру прагнув до таких самих фарб у грі оркестру, де розкривався віртуозний хист яскравих сценічних соло виконавців на різних інструментах в традиціях народного театру. Виразним народним колоритом позначена театралізована вокально-хореографічна композиція «Меланка» з традиційними персонажами — «бабою» Меланкою та «дідом» Василем. І, звичайно, патріотична вокально-хореографічна композиція «Козаки йдуть», що залишається, на мій погляд, взірцем яскравої та масштабної театрально-сценічної дії в жанрі народного хору. З початком незалежності нашої держави ці звичаї знову набувають своєї магічної сили, урочистості, величі, потреби й популярності.
Відточена вокальна майстерність помножена на акторську харизму дозволила заслуженому артисту України Петру Хемію в дуеті з Артемом Степанюком створити яскравий образ палкого козака та патріота у пісні «Отаман». Йому взагалі особливо добре вдаються пісні патріотичного змісту. Народна повстанська пісня «Шуміли сосни й діброви» у складі заслужених артистів Петра Хемія та Ярослава Дричика прозвучала захоплено, мужньо та тепло. У співаків гарні, сильні голоси і та справжня щирість, що породжує атмосферу взаємної симпатії співака та зали. Яскравим апофеозом концерту стала українська народна колядка «Нова радість стала», яку глядачі стоячи виконали разом із улюбленими артистами.
Валерія Бійо
- Деталі
Помітною подією музичного життя міста Луцька 10 грудня 2023 року став концерт «Пори року», що є одним із інноваційних концертних проектів їхнезмінної натхненниці та учасниці, непересічної творчої особистості, української органістки Олени Мацелюх. Музикою двох найбільших геніїв – Антоніо Вівальді та Йоганна Себастьяна Баха, талановиті львівські музикантки, лауреатки та переможниці міжнародних конкурсів Марта Герега та Олена Мацелюх представили епоху бароко у всій її пишності.
Розпочався вечір життєстверджуючим Концертом соль мажор, одним із невеликих, але яскравих творів Й. Баха. Композитор був упевнений, що орган здатний замінити собою цілий симфонічний оркестр. Він успішно це демонстрував, майстерно перекладаючи відомі концерти герцога Йоганна Ернста Саксен-Веймарського та Антоніо Вівальді, перетворюючи їх на органні концерти. На доказ цього, у залі пролунав Концерт №1 Соль мажор у 3-х частинах. Справді, у майстерному виконанні Олени Мацелюх, у кожній із цих частин у звучанні органу явно чулися інші інструменти: клавесин, флейта, скрипка, на нижніх нотах – віолончель, а завдяки віртуозному чергуванню мануалів, в музиці зберігався загальний афект «змагання».
Хоральні прелюдії Баха утворюють енциклопедичну колекцію великомасштабних хорових прелюдій у різних стилях, що сягають минулого століття, що композитор поступово вдосконалював протягом своєї кар'єри. В хоральній прелюдії «Взиваю до тебе, Господи», органістка Олена Мацелюх намагалася розкрити ту безмежну глибину ідейно – філософського змісту творчості геніального композитора, його гігантський розмах фантазій та водночас цю неземну піднесену поезію його лірики.
Концерт було продовжено знаменитою Токатою і фугою ре-мінор. Цей короткий твір, написаний молодим Бахом, означає в історії музики набагато більше, ніж багато великих концертів маститих композиторів. Віртуозний, сповнений молодої пристрасності та високого релігійного почуття, цей твір вимагав від виконавиці Олени Мацелюх не лише блискучої техніки, а й здатності до імпровізації. Вся п'єса тривала трохи більше десяти хвилин. Але за цей час вона встигла захопити слухача, підкорити його собі, вона змушувала його пережити ціле життя, сповнене захоплення та сум'яття.
«Пори року» Антоніо Вівальді – справжні мальовничі полотна, на яких відбито всю палітру природних фарб лише звуками оркестру. У співдружності величного органу Олени Мацелюх з найніжнішою скрипкою Марти Гереги, де дивним чином злилися блискуча віртуозність та чарівна кантилена, народжувались дивовижні музичні картини. У них глядачі могли розрізнити дзюрчання струмка, спів птахів, громовий гуркіт, шелест листя, буйство снігових вихорів і ще безліч різних природних явищ.
Ці музичні полотна настільки зримі, що у художниці Ольги Куц виникло бажання втілювати все почуте у реальність. Додали нових яскравих фарб та стали безперечною окрасою концерту картини, що з’являлися на екрані під час виконання музики. Чудове виконання та зображення на екрані доповнювали цю музичну пишноту та розкіш. Захоплення! Виконавицям вдалося відтворити чарівну чистоту, схвильовану щирість перлин барокової музики.
«Цієї події ніколи б не сталося, якби ми не збирали шість років гроші на рояль, але купили орган, подарували його громаді Луцька. А ще якби не знайшли інших талановитих людей, які б подарували таке неймовірне шоу сьогодні простим людям, які не хлібом єдиним живуть на цьому світі, а ще й ходять з дітьми на наші класичні концерти, щоб знайти просвітлення, сенс і красу життя навіть в умовах війни.., чим зберігають свою душу і своїх дітей від грубості і жорстокості буднів....», - зазначив директор філармонії Сергій Єфіменко.
Валерія Бійо
- Деталі
Що асоціюється у нас із дивом у дитинстві? Звичайно ж, мультики Disney. Світ Уолта Діснея – світ казки, а яка ж казка без музики? Написати її може лише справжній музичний чарівник.
30 листопада 2023 року в Палаці культури міста Луцьк відбувся унікальний концерт Академічного камерного хору «Чернівці», присвячений 100-річчю з Дня заснування знаменитої студії Уолт Дісней. Автор ідеї та основи сценарію концерту – Борис Ковріжних, який разом із хормейстером та диригентом Євгенієм Гнатчуком, художнім керівником, головним диригентом хору Надією Селезньовою, представили не лише унікальну добірку музики з мультиків Дісней, а також музику із фільмів інших кількох телекомпаній світу, що співпрацювали із легендарною студією. В концертній програмі є всі найулюбленіші героїні: Бель з мультфільму «Красуня і Чудовисько», Рапунцель, Ельза з мульфільму «Холодне серце», Мулан, Білосніжка, русалочка Аріель, Джейн з мультфільму «Тарзан», Жасмін з «Аладдіна». Діснеївські пісні у виконання артистів супроводжувалися відеорядом на LED-екрані. Неперевершеним казкарем, ведучим концерту, а також виконавцем на ударних інструментах постав український співак-шансоньє, конферансьє, актор та режисер-документаліст Богдан Ластівка.
Учасники хору – студенти училища мистецтв імені С. Воробкевича і кафедри музики Чернівецького національного університету імені Ю. Федьковича. Володіючі унікальною універсальністю, артисти продемонстрували здатність виконувати музику різних жанрів.
Музичні тенденції кінця 50-х – початку 60-х років XX століття, такі як джаз, свінг та блюз, знаходили своє відображення і в саундтреках до мультфільмів. Музика геніального вступу до одного з найкращих мультфільмів усіх часів «Король Лев» у хоровому виконанні просто заворожувала глядачів своєю магічністю. В дуеті Наталії Тимофєєвої та Олександра Кульчика до саундтреку «Рапунцель», виконавцям вдалося відтворити чарівну чистоту та схвильовану щирість. Інші риси героїв мультфільмів - невгамовність, веселість та кумедність – майстерно було розкрито в саундтреках «Чіп і Дейл», «Качині історії», у складі тріо Георгія Баркая, Віталія Максимюка та Аріана Бузенка, при цьому зберігаючи усюди легкість та витонченість.
Справжній хіт композитора Еріка Леві «Amеno», де поєднання латинських слів і фраз створювали містичне та атмосферне звучання камерного хору викликав почуття давньої духовності й таємниці.
Коли йдеться про пісні, Ельза, безумовно, знає, як завоювати серця дітей. Емоційний, потужний трек до мультфільму "Холодне серце" у виконанні Наталії Тимофєєвої, докладно описує її боротьбу з крижаними силами та її спроби зберегти ці здібності у секреті.
В дуеті "A Whole new world" з мультфільму "Красуня та Чудовисько" Наталія Тимофєєва та Олександр Кульчик ще раз блиснули чарівною красою вокального ансамблю, виявивши пластичність та витонченість мелодійного малюнка.
Дивно проникливо, зі щемним світлим смутком, у виконанні Олександра Кульчика пролунала «Аллілуйя» Роджерса Грінуейя. Водночас точний і гнучкий супровід камерного хору надавав виконанню якусь неповторну свіжість і чарівність. Яскравої енергетики концерту додав пристрасний соул-спів Василя Чигрина синглу «Beggin» у супроводі камерного хору.
Своєрідною фарбою вплелася в цільну композицію вечора вишукано-елегантна Кармен. Надзвичайно яскрава музика Хабанери у виконанні Надії Селезньової передала спокусливу красу циганки. На противагу гордій вдачі Кармен, у пісні Джеймса Брауна «I Feel Good» в жанрі фанк, солістка сопрано Надія Селезньова продемонструвала характерні «соулові» вигуки та крики, типові для блюза.
Романтичною кульмінацією концерту постала Пісня вітру (З м/ф "Мавка. Лісова пісня"), де солісти Адріана Токар та Олександр Кульчик відкрили глядачам чарівну магію української пісні. Це мова душі, мова неймовірноі глибини, мова потужної волі, мова нашого народу!
Яскравим апофеозом концерту із солістами Василем Мельничуком та Олександром Кульчиком, стала зворушлива пісня, що перетворилась на своєрідний неофіційний гімн нашої країни - «Україна» Тараса Петриненка.
Сучасне аранжування для камерного академічного хору в джазовому та естрадному стилях було створено талановитими музикантами Віктором Давиденком, Вадимом Скиданюком та Василем Мельничуком. Їхній композиторський талант представив глядачам музику Walt Disney у новому світлі. Класичні пісні у сучасному хоровому звучанні засяяли новими фарбами! Всі композиції звучали у оригінальному сучасному перекладі «a сappella». Манера виконання хору відрізнялася тонким почуттям поетичної мелодики текстів і згуртованим звучанням голосів. Не останню роль у широкому визнанні колективу граланезвичайна, надзвичайно емоційна та витончена манера диригентства Надії Селезньової.
Глядачі щиро дякували творцям свята оплесками та вигуками «Браво!» за надзвичайно світлий світ казки у цей важкий час!
Валерія Бійо