- Деталі
В Кафедральному костелі Святих Апостолів Петра і Павла 13 серпня, в рамках п’ятого фестивалю органної музики “Luchesk Organum”, знову звучав величний орган храму. Концерт органної музики представив молодий, талановитий львівський музикант Віталій Дворовий. Випускник Львівської національної музичної академії імені М. Лисенка, лауреат національних та міжнародних конкурсів, соліст-органіст Львівського будинку Органної та камерної музики представив програму «In Gloria Domini» («во Славу Господню»).
Фестивальний концерт органіст розпочав твором Прелюдія і фуга до-мінор, що дозволило вкотре доторкнутися до творчості Й. С. Баха та осягнути його геніальність. Піднесений драматизм твору, згодом, послужив постлюдом до похорону Діани, принцеси Уельської. Знамениту «Арію» в перекладі для органу, що виконав органіст, можна назвати справжнім діамантом. Відомо, що оркестрова сюїта № 3 була написана після смерті першої дружини І. С. Баха, яку він дуже любив. Геніальний твір з перших звуків заворожував так, що створювалося відчуття, ніби музика виливається з піднебесся. Також у програмі прозвучав культовий твір органного репертуару Токата та фуга ре - мінор Баха. Музика Баха незмінно викликала емоційний відгук у публіки.
Романтичний варіант пасакалії був представлений опусом Інтродукція і Пасакалія ре-мінор німецького композитора Макса Регера. Романтику і неокласику поєднав композитор у цьому творі, використовуючи музичну мову свого часу.
Французьку лінію концерту продовжила музика великого романтика Йоганеса Брамса. Прощаючись із земним життям, композитор створив опус 122, виданий посмертно, куди увійшли 11 хоральних прелюдій – жанр, зовсім забутий у бурхливу епоху романтизму. В основу хоралу «Щиро пробач мені» покладено відому мелодію лютеранського хоралу. У виконанні органіста мелодія набула романтичного звучання та суто брамсівської інтимно-сповідальної інтонації.
Прикрасив концерт твір Токата з Органної симфонії № 5 француза Шарля-Марі Відора, - один із найефектніших і виконуваних творів для симфонічного органу. Цікаво, що Токата виявилась настільки яскравою та самобутньою, що вона часто звучить на весільних церемоніях у різних країнах. Музикант продемонстрував бездоганну органну техніку при виконанні відомого твору епохи романтизму.
Торкнулась серця слухачів «Тиха молитва» українського композитора Михайла Шуха (з хорового циклу «Три молитви») в перекладі для органу. Втілюючи художній задум композитора, органіст зумів звуками передати проникливу щемливу скорботу, світлу печаль.
На завершення концерту органіст за допомогою віртуозної п'єси сучасного німецького майстра Ганса-Андре Штамма «Рондо в латиноамериканському дусі», переніс слухачів в іншу частину світу, що стало яскравим апофеозом концерту.
За тиждень, 20 серпня для сольного органного фестивального концерту Ольги Стрілецької «Органна музика бароко», цей величний храм знову відчинить свої двері. Волинська обласна філармонія запрошує на фестивальні концерти, що й надалі будуть огортати нас життєдайною силою музики, утверджуючи торжество нашого нескореного духу, торжество життя.
Валерія Бійо
- Деталі
Вже п’ять років поспіль лучани та гості міста із задоволенням ходять на концерти Міжнародного органного фестивалю "Luchesk Organum", щоразу відкриваючи для себе щось нове, адже всі концерти відрізняються цікавою та ретельно підібраною програмою.
6 серпня 2023 року у Кафедральному костелі Святих Апостолів Петра і Павла відбувся другий концерт, що презентував лауреат Міжнародних конкурсів, соліст Харківської обласної філармонії Станіслав Калінін. Як відомо, музикант багато гастролює, бере участь у мистецьких акціях у героїчному, рідному Харкові.
Концертна програма має назву «Йоганн Себастьян Бах та Микола Колеса», але головне місце в ній займають органні твори Баха, що становлять геніальну, за своєю художньою цінністю, енциклопедію органного мистецтва.
Програма побудована так, щоб слухач, який відвідав хоча б один концерт, зміг скласти судження про багатство та різноманітність органної творчості великого німецького композитора. З року в рік на фестивалях збирається багато знаменитих виконавців, кожен з яких представляє на суд публіки своє власне розуміння творчості Й. С. Баха.
Органний репертуар програми був представлений Токатою і фугою Мі-мажор BWV 566 Й. С. Баха, що виявилося чудовим введенням у світ музики - адже кожна токата композитора неповторна. У віртуозному виконанні Токати чергувалися вільні імпровізаційні розділи із чіткою організацією музичної думки - фугою, де проглядались творча та виконавська манера органіста. Для неї характерне строге, в дусі органної класики образне вирішення творів, чудове почуття темпу, абсолютне володіння всім діапазоном виразних засобів інструменту.
Продовжили програму хоральні прелюдії німецького кантора, що задали емоційний рівень усьому концерту. Музикант будував свою виконавську концепцію на одному узагальненому художньому образі, поступово розкриваючи його емоційний зміст. Для хоральних прелюдій "Прикрась себе, о люба душе" BWV 654, "Нині подякуємо всі Господу" BWV 657, "Бог, Дух святий" BWV 671 та "О людино, плач над своїм тяжким гріхом" BWV 622, що прозвучали, характерні глибока значущість, камерність звучання, барвистість, темброве різноманіття, панування мелодійного початку, виразні підголоски.
Для виступу органіст Станіслав Калінін відібрав твори, не надто складні для сприйняття, що дозволяло глядачам відчути себе витонченими поціновувачами музики. Програму доповнила радісно-святкова Прелюдія та фуга до-мажор. У концерті прозвучав і твір Баха, натхненний великим італійцем Джованні Легренці. Італійський композитор і органіст зіграв значну роль у розвитку стилю бароко у музиці Італії. В подвійній, тобто побудованій на двох темах Фузі до-мінор (Легренці - автор першої) органіст С. Калінін майстерно виконав епілог трагічного пафосу з мажорним висновком, що символізує твердження Істини.
Пропаганда національної органної спадщини – ще одна, найважливіша частина просвітницької діяльності музиканта Станіслава Калініна. В Пасакалії до-мінор з циклу «Пасакалія, скерцо і фуга» Миколи Колеси (перекладення для органу Арсенія Котляревського) стилізовано барокову органну манеру письма. Разом з тим Пасакалія насичена національно-романтичними мотивами.
В цілому, виконання органіста вражало пристрасною стриманістю, інтелігентністю, логікою, та притаманною лише справжньому майстрові, оманливою легкістю. Відрадно, що сольний фестивальний концерт органіста, клавесиніста, піаніста й аранжувальника Станіслава Калініна зібрав у цей день широке коло шанувальників. І надалі, на будь-якому концерті фестивалю, на вас завжди чекатиме чудова музика у віртуозному виконанні видатних музикантів.
Валерія Бійо
- Деталі
- Деталі
Концерт оркестру «Кантабіле» проекту «Музичні автографи»
8 червня 2023 року у Волинському академічному обласному театрі ляльок відбувся концерт проекту «Музичні автографи» Академічного камерного оркестру «Кантабіле» на чолі з народним артистом України, володарем престижної міжнародної нагороди – диригентського жезлу німецького композитора Йоганна Себастьяна Баха Товієм Рівцем.
В концерті приймали участь талановита династія Шутків - Остап Шутко (скрипка), Назар Шутко (скрипка), Андрій Шутко (віолончель), а також, саме завдяки творчій ініціативі маестро Товія Рівця, були запрошені учні Луцької музичної школи № 2 Богдан Романик (флейта) класу викладача Лариси Гетманчук, та Тереза Верзун-Ролінгер (фортепіано) класу викладача заслуженого працівника України Ірини Циганкової.
Головною метою проекту є представлення широкій громадськості нової генерації українців, яким належить музичне майбутнє європейської України. І, недивлячись на юний вік, учасники концерту вже здобули Гран-прі та почесні місця на міжнародних музичних конкурсах. Українським меломанам добре відома музична династія Шутків, що бере початок від скрипальки Лідії Шутко, педагогами якої були знамениті Давид Ойстрах та Юрій Янкелевич. Її сина, Остапа Шутка, безперечно, можна назвати явищем у середовищі українських класичних виконавців, адже він - концертуючий європейський музикант із солідним репертуарним багажем та реформаторськими педагогічними ідеями.
Отже, концерт розпочався "Фолією" - варіаціями Арканджелло Кореллі на тему народного танцю іспано-португальського походження. Інтерпретація варіацій у виконанні скрипаля Остапа Шутка в супроводі оркестру «Кантабіле» позначилася соковитим, повним і сильним тоном скрипки та блискучою технікою.
Існує думка, що б жити в гармонії з часом, потрібно частіше слухати звуки стародавнього інструменту, що став символом чарівної музики природи – флейти. Проект "Музичні автографи" прикрасив своєю участю юний талановитий Богдан Романик, який виконав "Адажіо" з концерту для флейти з оркестром соль-мажор майстра духовної музики Джованні Батіста Перголезі. Тембр флейти немов розкривав, в абсолютно прозорому, легкому камерному звучанні, нові барвисті звукові світи, що не залишили байдужими слухачів.
А концерт продовжив надзвичайно оптимістичний, життєрадісний твір Йозефа Гайдна – 1 частина Модерато з концерту для віолончелі з оркестром № 1 до-мажор. Це один із найскладніших концертів віолончельного репертуару, де учень Львівського державного музичного ліцею ім. С. Крушельницької Андрій Шутко продемонстрував прекрасне володіння всім арсеналом технічних і виразних засобів: співучої кантилени, чіткої пасажної та штрихової техніки.
А показовий шедевр для віолончелі – яскраве виразне "Капріччіо" знаменитого композитора Георга Гольтермана, що вразив глядачів захоплюючою мелодійністю та віртуозністю, став ще одним подарунком віолончеліста Андрія Шутка.
В гармонійно вишуканому "Облівіоні", – одному з найпопулярніших танго А. П'яццолли, солююча скрипка Остапа Шутка кружляла над прозорим ритмічним і спокійним акомпанементом оркестру "Кантабіле", виконуючи сумну мелодію. Можна було слухати та слухати, переживаючи всю гаму почуттів!
Ліричним острівцем ніжності та пристрасті стала музика композитора Мечислава Карловича, яку можна вважати маленьким шедевром. "Вальс" із "Серенади" до-мажор, у виконанні камерного оркестру "Кантабіле", з граціозною танцювальною головною темою, легкими скрипковими пасажами, стрімким рухом, захопив глядачів з першої ноти. Польську лінію продовжив «Вальс до-дієз мінор» Ф. Шопена - витончена романтична фортепіанна мініатюра, сповнена ліризмом і меланхолією. Хочеться подякувати юній піаністці Терезі Верзун-Ролінгер за цей прекрасний, ніжний, немов теплий весняний вітерець, вальс. Витончений музичний слух Товія Рівця привніс в аранжування твору нотки поетичності, мрійливості з відтінком ніжного суму.
Зовсім в іншому характері прозвучали блискучі Фантазії на теми з опери Дж. Россіні "Отелло", де скрипаль Назар Шутко, у зображенні химерного, фантастичного, елегійного та піднесено-сентиментального початку, продемонстрував прекрасне почуття стилю, філігранну техніку, володіння рівним у всіх регістрах звуком. Назар Шутко, безперечно, унікум, який блискуче володіє всім арсеналом технічних засобів – віртуоз ХХI століття!
І, нарешті, блискучою кульмінацєю концерту постав Концерт для двох скрипок з оркестром "Наварра" композитора Пабло де Сарасате, якого його сучасники називали "Паганіні кінця століття", "король мистецтва каденцювання", "сонячно світлий художник». Остап і Назар Шутко немов співали на скрипці, "малювали" барвисті картини народних іспанських танців - і в уяві слухачів, вони поставали як живі. Їх гра вражала легкістю та витонченістю, феноменальною віртуозною майстерністю.
Артисти мали шалений успіх. Своєю енергетикою та настроєм музиканти не лише надихали оркестр, а й підкорили увесь зал! Публіка щедро нагородила артистів бурхливими оваціями.
Валерія Бійо
- Деталі
8 червня 2023 року у Волинському академічному обласному театрі ляльок відбувся блискучий концерт Академічного камерного оркестру «Кантабіле» проєкту «Музичні автографи» за участі талановитої династії Шутків - Остапа Шутка (скрипка, м. Львів), Назара Шутка (скрипка, м. Львів), Андрія Шутка (віолончель, м. Львів), а також учня Луцької музичної школи № 2 Богдана Романика класу викладача Лариси Гетманчук, (флейта, м. Луцьк), та Терези Верзун-Ролінгер класу викладача заслуженого працівника України Ірини Циганкової (ф-но, м. Луцьк). Головна мета проекту – показати широкій громадськості нову генерацію українців, за якими музичне майбутнє європейської України. Не дивлячись на юний вік, учасники концерту вже здобули Гран-прі та почесні місця на Міжнародних музичних конкурсах. У програмі концерту прозвучали твори А. Кореллі, Дж. Б. Перголезі, Г. Е. Гольтермана, А. П’яццоли, М. Карловича, Ф. Шопена, Г. В. Ернста, А. Дворжака, П. де Сарасате. Артисти за покликанням, які віддані шляхетній справі розвитку музичного мистецтва знайшли живий відгук у публіки. Усі скрипкові , віолончельні та фортепіанні соло звучали яскраво, закінчено, артистично.
Артисти мали шалений успіх. Своєю енергетикою та настроєм музиканти не лише надихали оркестр, а й підкорили увесь зал! Публіка щедро нагородила артистів бурхливими оваціями.